Tuesday, January 26, 2010

Sebelah

Minggu lepas. Di Penang. Hari Sabtu. Gua ke Rope Walk. Atau juga dikenali Lorong Kulit. Gua memang suka ke tempat-tempat jualan atau flea market macam ni. Cukup suka. Seronok tengok gelagat manusia yang beribu macam gayanya. Saja melilau di situ. Melihat kemeriahan pasarnya.



Segala macam barang ada. Daripada poster rokok zaman Mahmud June muda² dulu, piring hitam, spenda (serius gua tak tipu), baju bundle, tasbih, handphone curi, selipar cap boya RM50(pun curi), stiker kereta, kepala paip, download ringtone, buah, vcd second hand, kaset second hand, pokok bunga dan macam-macam lagilah. Semua ada di situ. Bahkan kalo ada yang berhajat nak beli beskal tua pun (yang baru berkilat) pun boleh berbuat demikian. Of course yang jual dia pun adalah orang-orang lama. Otai.



Sekonyong-konyong, satu hamba Allah datang rapat dengan gua. Dari raut wajah dan keselekehan pakaian dia, dapat diagak yang mamat ni merupakan mat pit. Atau mat ganja. Dia ada bawak satu beg plastik itam. Dan menghampiri gua.

"Brader, mau kasut ka," dia approach.

"Kasut apa? Berapa hang mau tolak. Mai aku tengok dulu," jawab gua. Bukan nak beli pun. Saja shok layan. Tapi mana la tau kan, sekali memang barang elok, gua sambar je.

"Kasut cantekkk brader. 5 ringgit saja brader. Baru angkat malam tadi. Sempoi punya ni" explain dia lagi dengan loghat Penang piau** dan tangan melilau sana sini. Biasala, Mat Pit Penang. Sembang kalau tangan tak melilau, bukan orang Penang la namanya hahaha.

"Ya la. Aku tau. Bok mai aku tengok dulu," Gua sound, sambil ambil beg plastik yang dia bawak. Teruih gua tengok isi dalam beg plastik hitam dia bawak tu.

Dan.

"Oi apa ni? Hang juai kasut pala cicih apa sebelah saja ni? Mana p sebelah lagi? Nak pakai lagu mana ni?" Gua tanya dia.

Dalam keadaan separa "high", baru mat pit tu perasan kasut dia bawak tu ada sebelah saja.

"Aisehh tak perasan la brader. Takpa saya p balik amik angkat sebelah lagi kat rumah kawan tu malam ni. Brader amik dulu sebelah ni. Cincai kira 3 ringgit saja sebelah," dia jawab.

"Pala otak hang. Dah dah .. aku takmau. Hang blah p tanya orang lain. P cepat satlagi aku suruh Tok Bond**tu mai angkut hang," sergah gua sambil menunjuk pada polis yang tengah saman kereta parking tepi jalan.

Cepat-cepat dia belah. Ah mat pit, mana dia tau tu polis trafik ka Tok Bon.

Kosa kata hari ni:
** Tok Bond = mata-mata.
** Piau = pekat.

2 comments:

robotix said...

baik ko beli brylcreem tuh.. mane tau berkesan.. wakakakakaka..

Anonymous said...

mmg best jln kt ropewalk..boleh cr brg murah2 n terpakai..tp elok lglee..biasalee boleh jimat duit..bkn org tau kite beli kt manapun