Wednesday, January 27, 2010

Mari Memasak Lagi

Memandangkan wifey masih di kampung,
Hari senin lepas, gua memasak lagi. Simple.
Buat Mee Sua Th'ng Ayam ala Sizzling.
Atau dalam bahasa mudah, Sizzling Mee Suah (Mee Sanggul) dengan Kuah Sup Ayam.
Kalo biasa, gua masak, wifey tolong kemas.
Kali ni, gua masak, gua kemas.

Bahan-bahannya cukup mudah.
Gua beli di Giant saja masa nak balik ke rumah lepas kerja.



Sedikit Siew Pak Choy atau baby sawi.
Kasi rendam dalam air garam.
Tujuan nak bagi lembut dan supaya keluar segala ulat-ulat dalam batang sayur (sekiranya ada). Hadirnya ulat-ulat kecil dalam sayur menunjukkan sayur tu tak menggunakan racun. Ulat-ulat ni sensitif kalo direndam dalam ayaq masin. Petua arwah mama.



Sedikit isi ayam di potong kecil-kecil besaq dadu.
Habuan nak buat sup.



Sebungkus Mee Suah / Mee Sanggul.
RM 0.90 sebungkus (ada 4 sanggul mee).
Gua guna 3 sanggul.



Stok ayam. Tarukla secamca besar.
Atau sesedap rasa.
Jangan pulak taruk sampai sebotol.



Bawang putih 3 ulas kecil.
Ditumbuk tak halus sangat.
Gua tak pakai blender suma tu. Tu keja orang malas.

Dan sedikit minyak untuk menumis serta secamca besar tepung jagung dibancuh likat dalam air (untuk memekatkan kuah sup). Serta garam dan gula sesedap hati.

Mula-mula buat sup. Cara membuatnya:

- Tumis bawang yang ditumbuk.
- Agak-agak naik bau / kekuningan, boh stok ayam dan isi ayam, dan sedikit air. Bagi dia masak dan naik bau. Boleh boh gula dan garam sesedap rasa.
- Tambah air. Jadikan ia sup. Jangan banyak sangat. Nanti ceroi pulak. Sambil tu boleh masuk batang sayur Siew Pak Choi tu dulu. Biarkan sampai mendidih dan batang sayur lembut. Boleh juga taruk sayur lain seperti lobak merah (carrot) atau sayur campur (mix vege) mengikut selera masing-masing. Sesambil tu, bolehlah juga sekali lagi adjust rasa gula dan garam, pun mengikut sesedap rasa.
- Bila dan mendidih, bolehla masukkan tepung jagung yang dah dibancuh. Jangan lupa, sentiasa kacau sup tersebut. Pelan-pelan kacau. Ni bukan kacau dodoi.
- Agak-agak dah ok, tutup api. Pinggirkan sebentar. (macam Indon pulak bunyinya).

Kemudian, amik kuali sizzling. Gua pakai kuali goreng telur saja. Nyalakan api. Taruk Mee Suah yang kering tu atas kuali. Macam dibuat di kedai sizzling tu.

Agak² dah panas kuali tu, taruklah kuah tadi ke atas Mee Suah tadi. Berhati-hati dengan ledakan kuah akibat kepanasan melampau sang kuali.

Kemudian masukkan daun Siew Pak Choy tadi. Boleh juga masukkan telur sekiranya mahu. Gua tak masukkan telur. Gua cuma taruk sosej rebus sebagai tambahan. Biarkan atas api. Tak perlu lama. Cukup dalam 1-2 minit dan sedia untuk dimakan.

Sediakan juga kicap dan cili padi potong. Sediakan juga segelas air minum. Berais lebih afdal sebab boleh kurangkan pedas bila tergigit cili nanti.

Hasilnya:





Ok la tu masakan orang laki. Tu kira rajin tu. Silap-silap AFC Channel (Astro 703) mai buat shooting kat rumah nanti. Hehe. Perasan.

3 comments:

Anonymous said...

knp ur wife lama sgt kat kampong?

Hambali ® said...

lama sebab tunggu, maybe ayahnya/ my FIL operate awal feb ni

Anija, said...

ish ish ish.. kagumnya aku dgn hang Yusman... uwaaaa.... aku nak balik kampung jugak.. kuruih la Aizal.. hahaha..