Monday, January 18, 2010

Hujung Minggu Lalu

P Mengail
Hari Sabtu, gua p mengail di Juru. Kuala Juru to be exact. Gua p sana tak pakai GPS pun. Peta apa pun tadak. Main tanya-tanya orang saja. Lagi adventure.

Dapat sembilang 3 ekoq. Okehla tuh. Masa nak balik, singgah kedai suruh dia goreng kunyit. Minta kuah gulai kosong dengan sambai belacan. 2 pinggan nasik selamat gua baham.

Gua tanak cerita pasai ikan. Gua nak cerita pasai menusia yang gua dok jumpa masa p mengail. Macam-macam ragam. Banyak mengail, banyak pengalaman. Kali ni, ,masa mengai, gua sempat bersembang dengan orang kampung situ yang turut sama mengail dengan gua. Dari sembang pasai pancing sampai la hal-hal duniawi yang lain.

Betul la. Rajin bersembang dan menjelajah ni kadang² banyak kebaikannya. Ada ilmu yang tak dapat diperolehi dari buku /nota PTK/ pekeliling/ universiti tapi hanya dapat melalui mengembara. Pengalaman sebagai guru.

Di sini gua kenai satu orang ni. Nama dia Ishak. Gua panggey abang Aq saja. Dia jalan capik-capik sikit. Satu macam ja gua tengok. Gua ingat eksiden ka apa. Sembang-sembang lama pastu, gua huloq rokok. Dia kata takpa terima kasih. "Saya berenti dah", jawab Abang Aq.

Gua tanya macam mana berenti. Gua dah lama nak berenti tapi asik gagal.

Selamba dia selak kaki seluaq dia. Dia bukak kasut. Tunjuk yang kaki dia kena potong. Gangren. Bukan sebelah tapi kedua-belah kaki wei.

Astaga mengucap panjang gua.

Nak terlepas rokok kat bibir tu. Kaki dia kena potong wei. Ada sampai part tumit je. Itu yang belah kiri. Yang belah kanan, ada la sikit lepas sikit dari part tumit tu. Tapi ujung kaki (part jari) dah tadak. Tergamam beb gua tengok.

Maap. Gambar gua tak dapat selitkan lagi.

"Ni yang buat saya berenti merokok. Kena gangren." selamba abang Aq tarbiah gua. Memang gua tergamam. Sumpah gua terkedu masa tu. Inilah kali pertama gua jumpa orang yang kena gangren disebabkan merokok. Bukan sebab kencing manis. Betul. Badan abang Aq steady saja. Badan sihat tak boroi. Maklumlah kerja kampung. Tapi dalam steady, rupa-rupanya ... isk.

Jadi, iklan yang selalu diletak kat kotak rokok tu betullah. Hehe. Gua speechless. Tatau nak kata apa. Terima kasih gua ucap kat abang Aq yang baru saja gua kenai. Itu pengajaran paling berguna.

Gua tau susah nak berenti. Orang tak isap rokok senang la cakap. Tapi gua akan usaha jugak.

Bola.
Lawan Kelantan di Kangaq. Gua tak balik Kangaq kali ni. Tak macam tahun lepas masa Piala Malaysia. Tengok tivi saja malam tu.

Perlis seri. 0-0. Oklah tu. Dengan status Kelantan yang penuh bintang, seri pun dah cukup baguih untuk Perlis. Secara keseluruhan, game ok. Biasa-biasa saja.

Defend mantap kecuali aksi minit akhir GNan yang hampir memberi gol pada Kelantan. Cilakak. Lain kali clear ja la. Dah injury time dah masa tu. Jangan dok dribble tak ketahuan dalam penalty box. Nasib baik rembatan Che Hishamudin tak masuk.

Tengah pulak, walaupun baguih dalam merampas bola dari musuh (main robust), tapi amat kekurangan idea untuk menyerang. Rampas bola pastu sangkut dan rampas balik. Kan ka penat tu. Tadak natural mid yang kreatif untuk jana serangan.

Boleh diperkemaskan lagi dengan syarat, kena cepat² cari mid yang boleh create bola untuk striker. 3 game baru score 1 gol. Sesuatu yang membimbangkan.

Lepas game, gua keluaq pekena burger di Jalan Dato Keramat (dekat area Dobi Ghaut). Nasib baik gua tak p tengok race malam tu. Kalau tak, dengan gua sekali kena angkut p balai. Harharhar.

Hari Ahad
Dapat call dari Johor. Wifey tak sihat. Sakit yang haritu datang balik. Mujoq tak se"serius" haritu. Kak Ida (ipaq gua) suruh dia dimasukkan ke Hospital Somban. Buat further checkup. Takut ada penyakit lain selain kencing manis dan gastrik/angin. Budak² dok dengan tokmak jap di Somban, di umah kak Ida. Kak Ida uruskan tolong semua. Terima kasih mak. Terima kasih Kak Ida.

Lega sikit gua dengar. Khamis dan Jumaat ni gua amik cuti. Nak naik bas ke Somban. Isk ya Allah jangan la jadi apa² kat wifey. Gua sayang dia. Dunia akhirat. Dalam dunia ni, selain wifey dan anak-anak, gua tadak apa lagi dah.

5 comments:

miSz tUna said...

Oh, Seremban rumah mak ayah saya tu.. hospital tu mcm rumah kedua time ayah sakit dulu.
Semoga your wife takde apa2 yg serius ye.. InsyaALLAH..

Anonymous said...

my prayers to ur wife too

Anonymous said...

eh u still have ur father, sisters n brother rite? they r still ur family :)

Hambali ® said...

Wani: Tq for the wish

To Anon / Fateen: Thanks for ur wish, too. And, there's lot more of unutold story nowadays.

wansalleh said...

i know just a light story of your family, i think i can understand a little bit more of the 'untold' story, whatsoever.. hope your beloved wifey sihat dan dilindungi Allah selalu.. also your cute mute kids..