Tuesday, March 11, 2008

Undilah Lagi ...

Selamat !

PilihanRAYA kali ni memang betoi-betoi RAYA.
Semua dah tau keputusan dia.
Satu signal.
Satu tsunami.
Satu wake up call.
Sumanya buat dia yang selalu lena.

Hari ni kami nak tulis sikit pasai ulasan amatur kami tentang "antara Keputusan Mutlak Pilihanrakyat ops Pilihanraya ke 12 (PRU 12) 2008 yang mengejutkan".

Mungkin coretan terpanjang kami sepanjang sejarah kami memblog sejak 2005.

Kami balik undi di Kangaq.
Sapa kami undi mana bleh habaq. Bukankah undi itu rahsia walaupun terpampang besaq no siri. Oh ya, tu untuk "semak kehadiran". Kata petugas SPR yang kami tanya di pusat undian tempat kami buang undi.

Malam itu, jam 7.15 malam 8 Mac 2008, kami dah dapat call yang Orang Tanjung sudah menyahut seruan supaya menerokai angkasa lepas dengan menaiki Roket. Maka sekonyong-kongong kami pun kena bergegas balik ke Tanjung sekarang tu jugak. Pasaipa kami kena balik Tanjung ? Itu jangan tanya. Rahsia. Sama macam undi jugak.

Bila tiba di Tanjung pukoi 11 malam, antara berita lain yang kami dapat Kelantan gagal di"rawat". Selain itu, 4 negeri lagi iaitu Kedah, Pulau Pinang (Haria!), Perak dan Negara Maju Selangor turut mengikut jejak langkah Negeri Che Siti Wan Kembang itu.

Itu antara hot topic kali ni.

Kita bermula di Negara Kayangan Darul Sunnah. Negara kelahiran kami.

Persaingan sengit dan tumpuan di Negara Kayangan Darul Sunnah dalam PRU kali ni memang terserlah. Selepas pendedahan oleh Setiausaha Agong Partai Cap Keris Hijau mengenai perpecahan di Negara Kayangan, ramai yang beranggapan yang Negara Kayangan akan Menjadi Negara Bulan di Kayangan. Dua hari dua malam dikhabarkan Ibnu Kassim mengadap Menteri Perdana seperti yang dilaporkan di Media Tivi Ti ga Suku dan Tivi Ar Ti Em memohon perkenan menyambung perkhidmatan menunjukkan seolah-olah ada yang tak kena dengan pentadbiran Partai Cap keris Hijau dan partai Cap Penimbang Zaman Purba di Negara Kayangan Darul Sunnah.

Namun Ibnu Kassim menafikan semuanya. 14-1 adalah bilangan DUN yang dimenangi dan 3-0 untuk bilangan Parlimen yang dimenangi oleh Partai Cap Penimbang Zaman Purba pimpinan Ibnu Kassim membuktikan yang beliau bukan mudah ditewaskan. Nyata silat pulut yang cuba dimainkan oleh Setiausaha Partai Cap Keris Hijau saja tidak mencukupi bagi melawan Ibnu Kassim yang bukan sahaja mahir Wushu, Kuntau, Kalari Payat, Tomoi bahkan juga dikhabarkan menggunakan khidmat jampi serapah dan pendinding diri dari bomoh-bomoh khas di samping menggunakan kuasa kertas bercetak gambar kepala Yang Dipertuan Agong pertama sebagai senjata.

Maknanya, selain membagi ayaq mineral sorang sebotoi, vest, tshirt serta payung lambang Penimpang Zaman Purba, rupa-rupanya ada banyak lagi yang perlu dipelajari dari Ibnu Kassim oleh Pemimpin Partai Cap Pemnimbang Zaman Purba di Negeri lain sekiranya berhasrat mahu menjadi "hebat" seperti beliau. Dikhabarkan juga pengeras untuk kelas menuntut ilmu-ilmu ini adalah tidak mahal. Cuma perlu bayar cash saja.

Dipendekkan ceritera, Negara Kayangan masih diperintah oleh Ibnu Kassim (sekeluarga). Di saat orang lain mengalami pembungkusan dan libasan yang mengejutkan, Negara Kayangan masih KUKUH di bawah pemerintahan Penimbang Zaman Purba ala Ibnu Kassim.

Kita p Kelantan sat. Secara rasmi dan (ringkas)nya, Kelantan masih di bawah pemerintahan TG Nik Aziz. Kami tamau ulas apa-apa pasai ni dengan panjanq lebaq. Kami bukan orang sana. Dan kami tak dok sana. Ceritera lebih lanjut mengenai Kelantan boleh dibaca di blog Tok Mudin di sini.

Cuma yang pasti, slogan Tahun Merawat Kelantan yang depa war-warkan dulu telah berubah menjadi "Tahun Demam Kepialu dan Demam Kura" bagi sesetengah yang bercita-cita untuk menawan negeri tanah serendah sekebun bunga itu. Sesungguhnya ada sesuatu yang lebih daripada sekadar janji-janji pembangunan fizikal yang sebenarnya didambakan oleh rakyat Kelantan hingga menyebabkan mereka mempertahankan pemerintahan di bawah sinar Bulan Purnama pimpinan TG Nik Aziz. Apa dia yang depa mau sebenaqnya ? Itu kenalah tanya Tok Mudin.

Mengikut jejak Kelantan bernaung di bawah Bulan Purnama adalah Kedah Darul Aman, iaitulah Juara Liga Super, Piala FA dan Piala Malaysia Tahun 2007. Jika selama selama 50 tahun Kedah sebelum ini, negeri yang melahirkan 2 Perdana Menteri teragung dalam sejarah Malaya/Malaysia ini tampak Aman dari luar, kini rupa-rupanya tidak lagi.

Sesungguhnya Kedah, sama seperti Kelantan yang banyak terdapat sekolah pondok serta sekolah agama rakyat serta pengajian agama nampaknya tak dapat menerima kecelaruan yang dibawa melalui mazhab baru Islam Had Hari. Dengan projek yang banyak membuang duit seperti pembinaan Marina Kola Kedah yang dbibuat di tempat ayaq cangkat, Medan Ikab Bakaq Kola Kedah yang jadi tempat melepak, kekotoran dan kelemahan pentadbiran Majlis Bandaqraya Aloq Staq sungguhpun kononnya Aloq Staq dah menjadi Bandaqraya telah menjadikan penangan slogan "MAI KITA KALIH" yang menyelebungi selama 13 hari tempoh berkempen di Negara Jelapang Padi memang betoi-betoi menyebabkan Dato' Seri Mahadzir Khalid kini memang diKALIH daripada seorang Menteri Besar menjadi KETUA PEMBANGKANG di Negara Jelapang Padi tersebut.

Slogan "MAI KITA KALIH" juga menyaksikan orang paling berkuasa menjaga hal-hal penyiaran serta kawalan media dan pelabel blogger sebagai "bodoh" ini tersungkur di Sungai Petani dan dikhabarkan kini sedang mencari memohon lesen peniaga kereta tolak untuk menjuai cendoi di sekitar Sungai Petani.

Turun ke bawah adalah Negara Tanjung dan Perak yang habis dijadikan tapak pelancaran roket. Rakyat menyahut seruan supaya banyak angkasawan dilahirkan dan mungkin semangat hasil ceramah Sheikh Muzafar menyebabkan kesedaran pengundi untuk menaiki roket meluap-luap dan diterjemahkan di kertas-kertas undi yang berlambang roket. Hasilnya di Pulau Pinang, 19 tapak pelancaran roket telah selamat didirikan, 9 tempat menerima Cap Mata sebagai wakil mereka serta 1 kawasan tiba-tiba ada Bulan Purnama bersinar walaupun di tengah hari buta.

Di Negara Tanjung sendiri, saingan menyaksikan pemangku parti berGerak-gerak tumbang dalam usaha bertatih untuk ke Parlimen. Beliau tumbang di Batu Kawan, tanah di mana Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kedah (Daulat Tuanku!)terpaksa mencemar duli berjalan kaki sejauh 2 km hingga menyebabkan baginda gering semasa baginda mahu menyaksikan perlawanan akhir Piala FA antara Perlis dan Kedah akibat kelemahan pengurusan Kerajaan Negeri. Adakah ini suratan atau kebetulan namun yang pasti, bekas Ketua Menteri PP ini amat berdukacita dan sedih sehingga tak sempat menyikat rambut dan touch up mukanya sewaktu mengumumkan kebungkusan PP ke tangan roket pada malam keputusan PRU ke 12 tempoh hari.

Kita ke Perak.

Di Perak, ada diberitakan yang bekas MB Perak menitiskan air mata ketika mengetahui keputusan PRU ke 12 di Negeri Perak. Beliau dikhabarkan tidak mahu menjawab sebarang soalan media dan hanya mengurungkan diri serta hampir kehabisan air mata dek kerana asyik menangis bermula daripada hari penamaan calon sehinggalah keputusan diumumkan.

Di Perak juga dikhabarkan yang MB Baru masih belum diumumkan kerana berlaku kekecohan dalam pemilihan bakal MB Baru. Media Ti Ga Suku melaporkan yang ini kerana Partai Cap Bulan Purnama dan Partai Cap Mata mencadangkan supaya calon MB Baru dipilih di kalangan orang Melayu sungguhpun Cap Roket lebih banyak menang kerusi di Negeri Bijih Timah itu. Jika diteliti dari media Ti Ga Suku itu, nyata sekali berlaku perpecahan atau krisis namun soalannya :

Adakah betul ada krisis pemilihan ?

Rupa-rupanya, hal ini berlaku kerana Undang-undang Tubuh Negeri Perak memaktubkan bahawa seseorang MB Negeri Perak mestilah dipilih dari kalangan yang Berbangsa Melayu dan beragama Islam (had hari atau tidak itu no dua) dan MESTILAH mendapat perkenan KDYMM Sultan Perak (daulat Tuanku!) Kami bukan orang Perak jadi untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai isu pemilihan MB Baru negeri Bijih Timah ini dan Undang-undang Tubuh Negeri Perak, sila klik sini. Apa yang pasti, segala kekecohan KONONNYA berlaku PEREBUTAN KUASA antara Partai cap Roket, Partai Bulan Purnama dan Partai Cap Mata dalam urusan perlantikan MB Baru Negeri Perak Darul Ridzuan hanyalah BOHONG SEMATA-MATA dan tak lebih daripada niat JAHAT serta BUSUK hati media Tivi Ti Ga Suku untuk memburukkan kerajaan yang dipilih rakyat serta tidak langsung mencemarkan Kedaulatan KDYMM Sultan Perak.

Masih di Perak.

Rakyat juga menyaksikan satu sambutan korban telah diadakan di Sungai Siput bagi menyambut dan meraikan hari jadi Encik Vellu ke-72 yang kebetulan sama dengan tarikh pengundian iaitulah 8 Mac 2008. Encik Vellu rasanya amat berbangga kerana hari jadi beliau telah disambut dengan penuh kesyukuran dan keraikan oleh seluruh rakyat Malaysia hinggakan beliau terkedu tanpa sebarang kenyataan akhbar mahupun sebarang liputan oleh tive tak kiralah Tivi Ar Ti Em mahupun Tivi Ti Ga Suku. Adalah diharapkan yang selepas ini, segala tugas berkaitan dengan lebuh RAYA, jalan RAYA, kerja RAYA, balai RAYA dan apa-apa saja berkaitan dengan RAYA dapatlah kiranya dijalankan dengan lebih telus, ikhlas dan jujur serta selamat aman dan makmur tanpa campur tangan Encik Bellu sejajar dengan menifesto Partai Penimbang Zaman Purba.

Kita turun sikit lagi.
Kali ni ke Negara Maju.

Umum mengetahui Selangoq Negeri Maju juga bungkuih mengejut. negeri Juara 30 Kali Piala Malaya ini pernah dipimpin lelaki berusia/tua (tapi kini berwajah muda) yang sebelum ini angkuh melaungkan "Pembangkang Sifar" menerima penamparan yang hebat hingga ada khabar angin mengatakan beliau terpaksa menambah lagi bilangan tempe untuk dimakan bagi menegangkan lagi kulit muka beliau yang nampak kedut dan monyok di malam pengumuman keputusan pilihan raya tempoh hari. Nyata doa ahli kariah Surau Kampung Berembang, Ampang Jaya yang surau mereka dirobohkan suatu masa dahulu benar-benar diangkat dan disahut oleh yang Maha Esa.

Mungkin (i said mungkin) menjelang PRU ke 13 nanti, akan banyak pula slot di Tivi Ar Ti Em dan Tivi Ti Ga Suku berkenaan "kadar kemiskinan di Negara Maju Selangoq" dan ditayangkan berulang2 kali bagi menunjukkan betapa Rakyat di Negara Maju hidop merana akibat dipimpin oleh Kerajaan yang tidak memakan tempe sebagai amalan pemakanan sihat untuk menegangkan kulit. Take my word. Tunggu dan lihat.

Owh ya. Baru dapat berita. Alfatihah buat bekas Adun Pelabuhan Kelang, Zakaria Md Deros yang meninggal dunia pagi tadi akibat sakit jantung di Kampung Idaman, Klang. Allahyarham ni yang "terkenal" dengan kisah beliau dan mahligainya di Kelang. Apa yang berlaku bagi kami itu adalah antara urusan dia dan Allah Taala. Begitu juga samada Allahyarham diserang sakit jantung terkejut dengan keputusan PRU kali ini atau pun bukan, kami hanya mampu katakan yang ajal sudah sampai. Kami tamau ulas pasai tu. Alfatihah untuk dia. Itu bukan urusan kita.

Kita tinggalkan Selangoq.

Secara keseluruhannya, bagi kami, nampak sangat yang PRU ke12 bukan lagi satu signal malah juga sebagai Tsunami, Ribut, Taufan, Gempa bumi dan segala macam bala bencana akibat manusia ini terlalu angkuh, bongkak dan melupakan rakyat yang sebenarnya BERKUASA melantik mereka. Depa ingat rakyat ni bodo sangat gamaknya.

Sesuatu perlu dilakukan kalau depa nak memenangi balik hati rakyat. Bukan dgn cara tipu helah tapi mengembalikan kepercayaan rakyat balik.

Namun dalam banyak yang terjadi ini, beliau masih lagi menjadi Menteri Perdana. Tiada tekanan, tiada apa yang nak disesalkan, ada agenda yang perlu diselesaikan merupakan hujah kenapa beliau ini masih mahu menjadi Menteri Perdana sedangkan rakyat dan mantan Menteri Perdana Malaysia sendiri sudah menyuarakan pandangan mengenai beliau yang seorang ini.

Apa agendanya?
Mai kita pakat tunggu.

3 comments:

Anonymous said...

Hehheh, panjang betul Smey.
Marah betul hang dengan kerabat Ibnu Kassim tu ya?

Pasal mainan media tu... memetik kata-kata Raja Petra, hangpa kata hangpa boikot media arus perdana, lepas tu hangpa percaya buat apa? Bodoh punya orang!

blackpurple @ jowopinter said...

kawan aku kata, Ibnu Kassim menang sebab pengundi Siam. Hahaha!

Anonymous said...

panjang betui kali nih binau mata membaca nya. tapi aku suka yang last tuh apa agenda dia yang teratas... dulu dok ajak semua kerja bersama-sama dia, la nih tak buleh semua kena tanya menantu dia lak wakakaka... lam web aku tuju khas kat dia puisi yang dia baca satu ketika dulu

yang dikayangan dan rakyat pinang sebatang serta satu lagi negeri selat pulak aku tuju lagu kegemaran aku masa kena bancuh dulu...rasanya lagu kegemaran hang gak anak kecil main-main api