Sunday, March 16, 2008

Derhaka

Masih dengan kisah politik.

Suka atau tidak, kena cerita pasai kisah politik.
Silap besaq kalau tak mau amik tau pasai politik.
Sebab orang politikla yang akan perintah negara kita.
Walaupun orang politik ni ada yang pandai.
Tak kurang juga yang tak tara mana pun.
Sembang saja kemaih.

Ada yang kelulusan setakat sekolah menengah, ustaz, bekas cikgu jasmani, peon, posmen, tukang juai tiket keretapi, arkitek.
Tak kurang yang bergelar Doktor. (PHD ataupun bekas Doktor).
Doktor gigi pun ada.
Doktor hemopati kami tatau pulak. Mungkin ada kot.

Last-last jadi pemimpin. Sebab politik la.
Sebab tu kena amik tau pasai politik ni.

Orang yang kerja kerajaan hanyalah kuli. Sila ingat perkara ini.
Pandai mana pun, bila kerja kerajaan.
Saya-Yang-Menurut-Perintah.
bukan Perintah-Yang-menurut-Saya.

Ok cukup sebagai intro.
Kita teruskan.
Kali ni cerita pasai derhaka.

Bila Lim Kit Siang sewenang-wenangnya menyanggah titah KDYMM Sultan Perak (walaupun selepas itu dia minta maaf). Kisah bermula bila Lim Kit Siang mendakwa ADUN DAP lebih layak menjadi MB Perak walaupun KDYMM Tuanku berkenan melantik MB Perak dari kalangan ADUN PAS. Maka berbondong-bondong media melabelkan dia sebagai biadap dan kurang ajaq. Semua mahu jadi champion.

Itu satu kes.

Sekarang ni pun ada jugak pihak yang berasa dia layak menjadi MB di Negara Kayangan Darul Sunnah berdasarkan "surat sokongan" orang no satu Malaysia kononnya dia layak menjadi MB di negara Kayangan.

Dengaqnya, dia la ni dok kelupoq tak ketahuan dan terpekik terlolong disampuk setan kerana KDYMM Tuanku Raja Perlis rupa-rupanya telah mengeluarkan watikah perlantikan serta berkenan melantik Adun Bintong, YB Md Isa Sabu sebagai MB Perlis yang baru mengikut Perkara 39(2) Undang-undang Tubuh Negeri Perlis. Berita terkini pun menyatakan yang dia baru saja jumpa orang no 1 Malaysia ,sebentar tadi.

Daulat Tuanku.
Patik selaku anak jati Perlis ber-ic-kan 09 di tengahnya serta bernaung di bawah payung Tuanku menyanjung tinggi akan keputusan KDYMM Tuanku.

Soalan: Apakah kelakuan membantah dan tidak puas hati dengan keputusan baginda KDYMM Tuanku Raja ini juga dianggap menderhaka ? Jika ia, maka perlulah juga ia dihebahkan dalam media massa arus perdana kan ?

Fair and Square.

:D

1 comment:

ephol said...

Hidup Sme...!!
Hidup Sme...!!

Undilah Sme untuk jadi MB Perlis....