Thursday, March 13, 2008

Anak Kecil Main Api

Dipetik dari Detikdaily (Klik sini untuk melihat)

Hari ini 12 Mac 2008, calon PAS Ir. Mohamad Nizar Jamaluddin dilantik menjadi MB Perak setelah diperkenankan oleh DYMM Sultan Perak. Malam sebelum itu di TV3 ditunjukkan ketiga-tiga calon dari DAP, PKR dan PAS sebulat suara bersetuju untuk menerima sesiapa sahaja yang bakal dilantik oleh Baginda Sultan. Siap boleh saling berjabat tangan lagi

Tiba-tiba hari ini DAP melalui Penasihat DAP Pusatnya Lim Kit Siang meluahkan rasa terkejutnya berikutan pemilihan Ir. Mohammad Nizar sebagai MB. Dia akan memulaukan upacara angkat sumpah yang bakal berlangsung di Istana Iskandariah esok. Alasannya Ir. Mohamad Nizar belum mendapat mandat dari Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP. Berita ini sangat-sangat mengejutkan semua orang. Tidak dapat dinafikan lagi berita ini akan digunakan habis-habisan oleh media BN bagi menanam perasaan saling benci membenci antara penyokong Barisan Rakyat terutama dari kaum Melayu dan Cina. Jika ini terjadi maka apa yang dihajati oleh BN akan berjaya.

Siapa silap dalam hal ini? Yang silap ialah kedua-dua pemimpin tertinggi PAS dan DAP. Apabila Parti PAS berusaha bersungguh-sungguh bagi mewujudkan sebuah negara Islam yang tulin di Malaysia, ianya ditentang hebat oleh DAP. Karpal Sigh sanggup mencabar supaya dilangkah mayatnya terlebih dahulu sebelum melaksanakan sebuah negara Islam di Malaysia. TG haji Hadi membalas dengan mengatakan pimpinan DAP sudah tidak relevan dan diumpamakan sebagai Dinosour. Maka bermulalah satu episod persengketaan di kalangan pemimpin.

Episod yang telah lama berlalu rupanya masih tidak dilupakan oleh pimpinan DAP terutamanya Lim Kit Siang. Sepatutnya beliau melupakan peristiwa tersebut dan membina satu halatuju baru dalam membentuk pola pemikiran rakyat. Setelah puluhan tahun BN mencanangkan bahawa DAP ialah sebuah parti Cina. Walhal ia adalah parti berbilang kaum. Jauh lebih baik dari UMNO, MCA dan MIC.

Apakah untungnya DAP memulaukan perlantikan Ir. Mohamad Nizal? Untungnya sangat sedikit sebenarnya malah kemudaratannya sangat banyak. DAP hanya menerima puji-pujian dari kalangan yang rapat dengan pimpinan sahaja tapi disebalik itu DAP akan menerima padah yang bukan kepalang kelak. Antaranya ialah;

1) BN akan memanipulasi habis-habisan isu ini.
2) Rakyat akan menganggap DAP adalah parti Cina yang memperjuangkan kaum Cina sahaja
3) Tidak ada tolak ansur di kalangan pimpinan DAP
4) DAP anti Melayu
5) Rakyat akan mengganggap Perak telah ditakluki oleh orang Cina
sebagaimana P.Pinang dan Singapura
6) DAP akan dianggap menderhaka kepada DYMM Sultan

Apa pula faedah bila DAP menerima perlantikan Ir. Mohamad Nizal sebagai MB Perak?
1) BN terkedu bila melihat kerjasama yang terjalin
2) Rakyat akan melihat DAP bukanlah parti perkauman Cina
3) Pimpinan DAP adalah terdiri dari mereka yang berhemah
4) DAP parti pelbagai kaum
5) Tidak timbul langsung Cina menakluki Perak kerana MBnya adalah orang Melayu
6) DAP akan dianggap sangat menghormati Raja-Raja Melayu
7) Rakyat akan lebih menghormati DAP. Satu kejutan baru akan timbul iaitu DAP bukanlah sebagaimana yang mereka sangkakan selama ini. Ini akan membuka lebih ruang bagi rakyat yang karat BN untuk menukar arah.

Jadi kepada pemimpin DAP, fikirkanlah secara mendalam kesan yang bakal muncul....

** Kata kami pulak, orang Melayu pantang dicabar Sultannya (Daulat Tuanku!). Ingat lagi kes KDYMM Sultan Kedah yang terpaksa mencemar duli berjalan kaki di Batu Kawan tahun lepas? Seluruh Kedah bangun meminta kepimpinan Negeri PP mengadap Tuanku memohon maaf. Kali ni nak jadi pulak. Berani depa nak mainkan KDYMM Sultan Perak yang terkenal dengan kebijaksanaan dan kedaulatan baginda serta pernah menjadi Ketua Hakim Negara?

Kami ikut juga kes Perlantikan MB Perak ni dari pelbagai sumber baik dari Ar Ti Em, Tivi Ti Ga Suku, perUTUSAN, Harakah dan juga pelbagai blog termasuklah blog Lim Kit Sial ops Siang sendiri.

Cukup setakat ini. Hati terasa panas dan bengkak melihat kesialan dan kecelekaan DAP.

Ingatan kami, bagi yang terlupa, suka kami ingatkan yang satu-satunya perkataan Bahasa Melayu yang ada di Oxford Dictionary adalah perkataan Amok. Boleh rujuk di sini dan di sini dan juga di sini kalau masih tak paham apa maknanya. Juga bleh tanya orang Kampung Rawa, Pulau Pinang apa maksud amok.

3 comments:

rumet said...

org geMOK dah mengaMOK !!!

Hambali ® said...

yaah
"saya pantang dicabar"
auw
sambil menghunus keris telanjang

sat ni jadi pulak rusuhan kaum hang jugak yang takbleh makan nasik kandaq rumet.

Anonymous said...

penat2 tawan banyak negeri, belum apa2 senior yg se-orang dh nak tunjuk belang. ntahla..