Friday, November 10, 2006

18 Syawal 1427

Hari ni 10 November 2006.
Hari ni 18 Syawal 1427 Hijrah.
Hari ni hari Jumaat, Penghulu Segala Hari.

Hari ni berbeza sikit dengan hari Jumaat lain sebab di hari Jumaat lain, aku tak pernah posting new topic memandangkan aku cuti pada hari tu, dan secar automatiknya aku tadak internet connection (free). Namun aku gagahkan diri jugak untuk online di rumah dgn menggunakan dial-up 1515. Terima kasih Ti Em Net kerana masih menyediakan perkhidmatan dial up 1515 ni. Almaklumlah, skang ni zaman dunia "internet jalur lebar". Walaupun lebar jalurnya, tapi perkataan "slow" masih tak dapat dipisahkan dengan internet di Malaysia ni.

Ah abaikan pasal jalur lebar. Hmmm ya. Pasaipa hari ni Jumaat ni berbeza?

Hari ni, menurut kalendar Hijrah, adalah tahun kedua arwah mama pergi mengadap Ilahi selepas menderita kenser selama hampir 3 tahun. Ya. Mama meninggalkan kami di saat org masih meraikan Syawal.

Mama tinggalkan adik yang masih kecil.
Mama tinggalkan kak lang yang sedang menghadapi SPM pada waktu itu.
Mama tinggalkan aku dan angah yang merantau mencari rezeki di ibu kota.
Mama tinggalkan abah yang siang malam selama 3 tahun menjaga, membelai, mengubati dan menyayangi mama.
Mama tinggalkan kami semua.
Kerana Allah lebih menyayanginya.
Dan kami redha,
Dan kami restui,
Dan kami semua akur,
Akan pemergian mama ke alam abadi.

Segala kenangan dgn mama, aku simpan kukuh dalam minda. Segala nasihat mama, leteran mama, kasih sayang mama, akan aku semat dalam hati. Aku rindu arwah mama. Mama tak sempat tengok anak-anak yang dia bela berjaya dalam hidup. Mama tak sempat tengok anak-anak dia berumah tangga.

Buat mama, tiada apa yang termampu kami lakukan. Melainkan secebis doa buatnya di sana. Doa dari seorang anak yang pernah membesar dengan air tangan mama. Semoga diterangi kuburnya. Semoga diluaskan kuburnya. Semoga mama ditempatkan di kalangan orang yang diberi rahmat oleh-Nya.

Alfatihah buat mama, Allahyarham Nik Hasnah bt Nik Mat.

3 comments:

nizan zakaria said...

salam sme..
sungguh sedih membaca entry ini
tersentuh pulak hati aku jgak
eh, btw, ingat aku lagi?

Hambali ® said...

salam
tima kasih la mai melawat
ingat aih
awat tak ingat
dok mana la ni ?

nizan zakaria said...

harharhahr
best la hang ingat kawan lama
aku kat mindef
satu tempat ngan aishah mokhtar
hang kenai kan...
tp dah tak lama dah kat sini
sampai hujung taun ni jaa