Wednesday, November 7, 2012

Panas

semalam dan kelmarin,
bumi pulau pinang
bumi kedah
dan kebanyakan bumi di malaysia
disimbahi hujan.

teramat lebat. teramat banyak.
sana sini  trefik sesak
sana sini banjir kilat
sana sini lembap

hari ini
bumi pulau pinang
tempat gua mencari rezeki
kembali dijengah matahari
kembali disinari cahaya sang suria
kembali panas
kembali terik
dari seawal pagi dah panas
panas sepanas-panasnya

pagi tadi, sementara menunggu ketibaan
rombongan dari ibu pejabat
yang datang dengan besi terbang dari key el ke pulau pinang
atas urusan kerja
gua singgah di satu kedai roti capati

biasalah
gua mulut ramah
gua tak reti
lepak di kedai kopi
tanpa menegur orang di meja sebelah
walaupun hanya sekadar senyuman
jadi
sementara menunggu capati sampai
gua sempat berbual
dengan satu makhluk allah
duduk meja sebelah
bernama manusia
(ye la takkan nak berbual dengan karipap pulak)

berbual kosong
sekadar berbasa basi
tapi belum apa-apa
sungutan yang pertama
keluar dari mulut dia
adalah berkenaan cuaca panas
panas sungguh hari ini katanya

gua terdiam
lama gua terdiam
roti capati sampai
tanpa berlengah
laju saja tangan gua bergerak
pantas
mencubit
dan mencicah capati panas
dgn kuah daging cincang
memikir apa buah gua nak jawab
bila orang merungut macam ni

slow2
gua teguk nescafe panas gua
gua tarik nafas dalam2

gua bilang sama dia
"sebab itu diturunkan tsunami kat manusia
sebab kita ni banyak komplen kerja tuhan"

kebetulan.
makanan dia habis. dia bangun. basuh tangan. bayar. dan blah.

gua masih menunggu rombongan datang.
dan semestinya,
sambil menunggu
gua order tambah sekeping 2 keping lagi capati

1 comment:

azam said...

manusia tak pernah nak bersyukur hehe