Monday, November 5, 2012

Hujan

Hujan.
Sana-sini hujan.
Tiap-tiap hari hujan.
Ada tempat, asal pagi hujan.
Ada tempat, asal petang hujan.
Ada tempat, siang malam hujan.
Itu tandanya monsun sudah mula.

Ramai yang merungut. 
Tak kurang yang memaki dalam tak sedar.
Susah nak gerak.
Jalan jam.



Tapi sebenarnya.
Ramai yang lupa.
Hujan itu rahmat.
Rahmat dariNya pada kita.
Tapi perkataan "Kita" tu gua bukan merujuk kepada umat manusia sahaja.
gua rujuk kepada semua ciptaannya.
Pokok, tumbuhan, haiwan, serangga, gunung ganang, kolam, laut. 
Dari sekecil-kecilnya, sampailah sebesar-besarnya.

Tanpa hujan segalanya tak menjadi.
Malah nak entot-entot dalam selimut pun, (bagi yang berkahwin)
Lagilah feel bila di musim hujan.
Sejuk.
Lembab-lembab.
Sebab tulah, 9 bulan selepas musim hujan.
Ramai yan cuti bersalin.

Di sinilah, gua ingin mengajak semua.
Agar kita sekali sekala dapat duduk.
Mencari masa barang sedetik
Meluang waktu barang seketika.

Perhatikanlah
Tengoklah
Hayatilah
Sedarilah
Bahawa titik-titik hujan
Yang tak jemu-jemu turun
Membasahi bumi ini.
Sebenarnya adalah untuk kita















Gua pernah.
Bila hujan lebat.
Gua pun start moto.
Pakai helmet tadak penutup muka.
Tak pakai baju hujan.
Gua bawak moto.
Pusing-pusing-pusing dalam hujan.
Meredah hujan lebat. Dalam keadaan basah kuyup.
Tanpa hala tuju.
Untuk cuba menghayati setiap titis hujan.
Yang sebenarnya adalah nikmat.
Ia mengingatkan kembali.
Pada zaman kanak-kanak.
Zaman yang hanya ada di ingatan.
Tak mungkin gua dapat lalui balik zaman ini.

Masa hujan juga.
Kita.
Selaku umat islam.
Digalakkan berdoa.
Jadi.
Berdoalah.
Kerana saat ketika doa itu mustajab ialah pada ketika mulanya hujan.
Sebab apa? Sebab hujan itu rahmat.

Doa ketika hujan:

 اَللَّهُمَّ  صَيِّبًا  نَافِعًا 

"Allahumma Shoyyiban Na’fian"

yang bermaksud:

"Ya Allah turunkanlah/jadikanlah ia hujan yang bermanfaat" (HR. Bukhari) 

Berdoalah ketika hujan kerana waktu itu doa mustajab: 

“Dua doa yang tidak pernah ditolak ; doa ketika waktu adzan dan doa ketika waktu hujan”. (HR. Hakim/dishahihkan oleh Adz-Dzahabi ).

Pesanan gua di sini hanyalah satu. 
Janganlah maki bila hujan turun. 
Gua paham.
Gua pun kadang2 terbantut juga urusan bila hujan turun.
Tapi dibimbangi.
Dalam kita maki hamun hujan itu.
Kita mungkin terlupa.
Yang kita sebenarnya.
Secara tak langsung.
Memaki Pencipta hujan itu.

Nauzubillah ...



4 comments:

tasekM said...

aku suka hujan.
sejukkkk...

tapi takut banjir.

Hambali ® said...

ko memang kak tas ... eh lekat lagi ke?

Anonymous said...

Thanks.. Bg doa hujan. Kadang2 geram hujan turun. Tp bila pk balik... byk hikmahnya :)

Hambali ® said...

amin. Biasalah. Sapa tak geram kadang2 tiba2 hujan. Tapi fikirkanlah sapa yang bagi hujan tu :)