Sunday, October 15, 2006

Kehebatan Nasik Kandar Haji Ramli, Simpang 4, Kota Sarang Semut

Kelmarin (Sabtu 14/9/2006) aku p ke Baling melawat Matori yang telah selamat menimang cahaya mata lelaki. Bayi yang belum diberi nama tu selamat dilahirkan di Hospital Baling pada hari Jumaat lepas. Tahniah pada Matori dan Isteri. Semoga kehadiran org baru akan lebih membawa makna dalam kehidupan beliau sekeluarga.

Matori, his wife and their baby
Tori, Wife dia dan baby depa.


The Baby
Baby comey. Welkam to the world.



Tori and Tori Jr
Gaya Papa Tori.

Sebenaqnya aku p ke Baling semalam atas urusan kerja walaupun hari tu hari Sabtu. Naik Pajero. Tgk betapa tekunnya aku bekerja kan ? Hari Sabtu pun dok p kerja lagi. Bukannya dekat. Ke Baling tu ha. Dekat 150 km dari rumah aku di Kangaq.

Lepas melawat Matori, aku pun balik la ke Aloq Staq. Jam dah pukol 4.50 ptg. Aku bertolak dari Baling. Sempat lagi ka. Hmmm. Masa balik tu aku dah set dah dalam pala otak, nak makan Nasik Kandaq Haji Ramli Simpang 4, Kota Sarang Semut. So dengan pajero tu, aku tekan habis-habisan kat highway Gurun-Aloq Staq. Tak laju. Dalam 140-150 km/h saja.


144 km/h je
Meter Pajero sedang menunjukkan kelajuan lebih kurang 148 km/h.
Aku tangkap sendiri gambaq ni guna kamera handphone
Dan aku juga yang dok bawak Pajero tu. Bahaya sungguh.


Aku sampai di kedai tu dalam pukoi 6.15. Hoho. Just nice untuk duduk dan order dan relaks dan tunggu waktu berbuka. Jangan lupa tang waktu berbuka tu. Sat lagi order-order pastu teruih makan, naya. Naik van mayat la aku gayanya.

OK back to cerita mengenai kehebatan kedai ni. Kedai ni terkenal dengan hidangan Gulai Ayam Kampung dan juga Ayam Kampung Goreng dan penah masuk Jalan-jalan Cari Makan TV3 punya nu. Gulai ayam kampung dia memang superb. Kuah campoq dia pun memang setaraf dengan Zainol. (Rumet/Farul/Fei/Aqeem dan yang seangkatan dengannya mesti tau apa itu Zainol). Ditambah pulak dengan taburan bawang goreng atas nasik yang dihidang panas-panas, pergh Nasik Kandaq Haji Ramli Simpang 4 memang terbaikla.

Lepas booking meja, aku pun pilih lauk. Lauk yang cukup simple (ya la tu simple). Antaranya:

- Gulai Ayam Kampung (amik part dada)
- Daging masak itam (2 ketoi)
- Sotong masak merah ( 3 ekoq)
- Sedikit Kuah Campoq.
- Kacang bendi.

Minum pulak ayaq sirap bandung dengan ayaq suam.

Malas nak cerita panjang. Dengaq saja Bang (ataupun Azan), dengan lafaz Bismillah dan doa berbuka, maka upacara mem"buka" puasa aku pun berjalan lancaq. Dulu ada orang tanya aku, org utara tak makan kuih ke ? Ha ni nak habaq mai, kami mmg tak makan kuih lepas bukak posa. Lepas doa dan ayaq seteguk, terus nasik. Kuih tu kami makan lepas semayang maghrib sementara dok menyandaq kat dinding tunggu nak p Terawih (bukan Megat Terawis). Atau mungkin makan kuih lepaih Terawih. Nak buat macam mana, dah nama pun Negeri Jelapang Padi. Bukan KL.

Alhamdulillah. Nasik bertambah sekali. Lauk habis settle semua. Dan aku pun menyandaq kekenyangan.

Hebat hebat. Terbaiklah nasik kandaq ni.
Harga semua ? Baru 12 ringgit bang. Ayam kampung tu. Kalu kat KL mau 20 dah tu. Silap silap lagi mahai. Dengaq kata bil ayaq karat di KL naik lagi 15%. Hmmm nasib hangpa la no. Pakai ayaq karat pun dok kena bayaq mahai. Takpala. Negeri Maju dan Jaya. Tak macam kami. Kampung. Ulu. Kuih 5 biji seringgit. Sekupang sebijik pun ada lagi.

Lepas makan, terus aku start Pajero dan blah dari situ.
Semayang maghrib kat Masjid Pumpong saja.
Jamak terus dgn Isyak. Musafir la katakan.
Bila lagi nak guna kemudahan ni.

p/s: to Rumet dan Farul cepat² la mai sini lepas abih posa ni. Kita p pekena sekali kat sini.


Nasi
Nasik Kuning ditabur bawang goreng.
Wanginya...


Kosong???
Bermula dari mangkuk hijau bersudu (mengikut pusingan jam) ialah:
1. Kuah campoq.
2. Daging hitam.
3. Sotong
4. Gulai Ayam Kampung.

4 comments:

rumet said...

dem u! ko nak liver aku meletup ke oi!!!

phachat said...

huwa.... sedapnye... lampor aku SME oiiiii............

araamy said...

tong gas pun boleh meletup kalau hari2 ko makan camni...

Anonymous said...

http://www.instructables.com/
id/EBZ4H2OHBPET9K4F0O/

in case u ever get locked out again..