Tuesday, June 14, 2011

Cerita Kasihnya Bapa



Haritu. Gua breakfast. Pekena roti bakar (pakai bara) dan telur setengah mata di Jalan Hatin / Hutton Lane, di Georgetown Penang. Kedai ni, kadang-kadang gua panggil kedai Taliban. Hehe.



Entah mengapa.

Haritu mata gua terpandang sesusuk tubuh dengan anaknya. Bukan pertama kali gua terpandang susuk tubuh ini. Tapi berkali-kali. Setiap kali gua ke sini untuk bersarapan, gua musti ternampak susuk tubuh ini. Setiap kali. Tak pernah gua datang sini tanpa melihat susuk tubuh ini.



Hari ini, gua terdetik untuk berbual. Siapakah mereka. Kenapa setiap kali gua datang mereka mesti ada. Dan kenapa mesti duduk di kerusi yang sama. Tempat yang sama.

Gua diberitahu, itulah tugasan si ayah. Membawa anaknya yang "istimewa" setiap hari ke sini untuk bersarapan. Gua ulang, Setiap hari. Tanpa gagal.

Gua lihat ayahnya itu gigih menyuap mulut anaknya itu. Gua lihat ayahnya itu cuba mengesat cebisan makanan di bibir anaknya. Gua lihat ayahnya cuba memberi mereka minum. Walau kekadang si ayah membebel bila si anak terkadang enggan disuap, tapi gua dapat rasakan yang bebelan itu sebenarnya bebelan kasih sayang.

Gua tatau nak cakap apa. Allah itu maha kaya. Hari itu, gua belajar makna kehidupan.

3 comments:

izwah ismail said...

touching

Ummu Auni said...

sedihnya

nifalnin... said...

sedih... sebab arwah abah pernah layan sy mcm tu w/pun sy bukan anak 'istimewa'...

*harap2 husband sy dpt layan anak2 sy mcm pakcik dlm n3 nih... huhuhuhu...

kem salam kat pakcik tu ye...