Sunday, September 10, 2006

Perlis mali pun tak sombonggg ....

Syukur Alhamdulillah.

Aku menulis blog ini di pejabat pada hari Ahad, 10 September 2006 jam 5.30 pagi. What ? Gila ka apa dok pejabat pukoi 5 pagi ? Well itulah sebenarnya yang terjadi.

Sebenarnya aku baru saja balik dari Std Ipoh menyaksikan perlawanan separuh akhir Piala Malaysia 2006 yang berkesudahan dengan kemenangan mutlak pasukan negeri terkecil di Malaysia ini dengan jaringan 2-1. Sekonyong-konyong dari Std Ipoh, aku terus singgah di pejabat di Aloq Staq. Segala kelengkapan/pakaian kerja dah aku bawak. Kalau aku balik jugak ke Kangaq, alamatnya pakai tak mai kerja la aku hari ni. Hohoho.

Oh yeah aku tamau ulas panjang pasal match tu. Match tersebut bermula rancak.

Crowd rombongan Perlis (dtg rombongan bas dan berkendaraan sendiri macam aku) adala dalam 2 ribu orang sahaja tapi sudah cukup untuk menggamatkan Stadium Ipoh. Dengan gendang, rebana dan serunai (?), macam-macam lagu depa ni main. Ada yang bunyi macam Rambong Siam pun ada. Almaklumlah, negeri bekas jajahan takluk Siam.

Back to the game, Perak mendahului dengan melalui Wong Sai Kong (minit ke 71)) dengan satu rembatan padu yang cantik.

Aku dah rasa down dah masa tu. Terdiam tak terkata. Apa nak buat, attack banyak dan kontrol game tapi bola takmau masuk. Alih-alih, Perak yang bubuh dulu. Mata terasa nak kelam.

Dalam dok senyap tu, Chipeta sekali lagi menjadi penyelamat bagi Perlis dengan satu jaringan melalui tandukan menewaskan pejaga gol muda Perak pada minit ke 80. Terdiam Stadium Ipoh dan penyokong Perlis kembali macam tersedaq dari lena dan mula bergendang balik. Semangat melawan dah mai balik dah. Perlawanan masa sebenar tamat dan kini penentuan melalui masa tambahan selama 30 minit. 15 minit separuh masa pertama waktu tambahan berakhir tanpa jaringan. Tinggal lagi 15 minit sebelum perlawanan diseret ke masa tambahan. Dua-dua pasukan saling mengasak dan pada minit ke 6 separuh masa kedua, Zacharia Simukonda menjadi wira Perlis dengan jaringan pemusnah pada minit ke 6 separuh kedua masa tambahan. Perlawanan tamat dan PERLIS SINGA UTARA melangkah ke Final Piala Malaysia 2006 buat kali ketiga BERTURUT-TURUT.

Aku tatau nak kata apa. Aku sorak macam nak gila sampai hilang suara. Pedih rasa tekak tapi menang punya pasal, rasa sakit + pedih pun boleh buat selamba. Aku tabik pada semua player Perlis yang berjuang BERMATI-MATIAN hatta selepas ketinggalan 0-1. Aku cukup puas dengan SEMANGAT yang depa tunjukkan.

Shahriman Che Omaq main sampai kepala berlaga dengan Keita Manjou. Punya nak tahan Keita Manjou. Dia diganti dengan Feriza yang dah berumoq 35 tahun tapi sapa sangka kudrat kuda tua masih berbisa untuk halang Keita Manjou dari score gol. Tay Sin Kiat aku cukup puji dengan profesionalisme dia. Dia ni, Perlis loan saja dia dari Perak tapi dia pun main habis-habisan sampai krem habis kaki dan kena ganti dengan Amran Omaq. Begitu juga dengan Jurad, pun krem kaki. Chipeta pun sama, terhencot-hencot tapi masih dok pulun jugak.

Secara keseluruhannya, aku salute la semua player yang main bermati-matian dan penuh semangat. Paling aku suka ialah bilamana habih game saja, player-player ni suma lari ramai-ramai mai dekat fans Perlis dan cheer semua penyokong sambil ada yang bagi jersi depa kat fans. Itu saja sudah cukup untuk menggembirakan kami yang travel dari Kangaq (dan ada yang kena kerja esoknya seperti aku) and believe or not aku dapat jersi no 15 hak yang Feriza punya hahahahahah.


Well well, dipendekkan cerita, kesimpulannya di separuh akhir kedua Piala Malaysia 2006 yang berlangsung di Ipoh:

Perak 1
Perlis 2


Final Piala Malaysia ialah pada 16 September 2006 dan macam biasa, akan diadakan di Std Nasional Bukit Jalil. Lawan Singa Utara adalah Negeri Sembilan Naza. So Bukit Jalil, here we come again ......

**
Perlis mali .... (dum dum)
Perlis mali .... (dum dum)
Perlis mali pun tak sombong
Perlis mali pun tak sombong
Perlis mali pun tak sombonggggggg !

(** nyanyi ikut rentak lagu Ipoh mali talak sombong)




Kosong lagi. Masa tu baru pukoi 7.15 pm.



Yaa .... pukoi 9.00 pm, same side.



Player tgh cheer fans yang mai ke Ipoh.


Kosong???
The score"bored"



Feriza's Jersey

2 comments:

araamy said...

bagi can aa kat perlis...

Anonymous said...

tahniah laaa peghelih.. final nnt tebas la n9 tu, jgn bagi dorang menang double... ekekkekeke...

kalo ada tiket free bagi la aku... ekekekeke... bleh jadi pemerhati bebas...