Tuesday, September 5, 2006

Perginya seorang pemburu buaya

Semalam seorang pemburu buaya Australia, Steve Irwin a.k.a The Crocodile Hunter telah terbunuh setelah dilibas oleh ekor pari semasa menyelam bagi satu penggambaran dokumentari di dasar Great Barrier Reef, Australia. Bila aku tgk2 berita dan sebab musabab tu, memang ye la, racun ekor pari ni dia jenis yang merebak ke sistem saraf dan ke seluruh tubuh. Kena pulak dekat dengan jantung, so lagi cepatla dia "piap". Berbanding dengan bisa sesetengah haiwan cthnya ulaq kapak, bisanya lebih kepada kawasan sekitar patukan yakni racun/bisa itu lebih kepada memecahkan salur darah di kawasan patukan instead of merebak ke seluruh badan dan sebab tu ada orang akan potong tangan dia kalau terkena patuk. Bukan kata dia tak mengalir langsung bisa ulaq tu tapi agak lambat berbanding dengan bisa yang jenis ekoq pari ni. Ah Terkejut jugak aku baca berita dari CNN petang semalam. Takpala dah sampai masa dia.


Hmmm Whatever la. Bagi aku, cara dia nak mengajar kita tentang pentingnya alam sekitar, hidupan, haiwan dan etc etc ni sangat unik dan berbeza. Cara dia lain dari yang lain. Dia mampu membuatkan kita tertarik untuk tau dengan lebih lanjut pasal segala macam haiwan di dunia ni. Cara dia mendidik kita tu yang berbeza dgn dokumentari yang ada di TV selama ni hinggakan dari peringkat kanak-kanak, remaja sampaila ke orang tua termasuk abah aku akan langut depan TV bila siaran Animal Planet ni ke udara. Ia betul-betul mendidik dan sebab tu aku guna istilah MENDIDIK. Adoi ntahlah, aku rasa sapa yang penah tgk Animal Planet tentu tau apa yang aku cuba maksudkan ni.

Hmmm lagi sekali aku terpk, sampai bila ya kita nak nak dok tengok saja orang putih buat macam tu ? Kalaula ada org kita, org Islam yang boleh buat macam tu kan baguih. Sambil mendidik ke arah kesedaran terhadap pentingnya kita menyayanyi haiwan, kita tak lupa mengaitkannya dengan kekuasaan Ilahi yang mencipta segalanya itu. Kan lagi elok tu. Contohnya macam apa yang dibuat di halaman Harun Yahya. It's considered as part of Jihad, i think. Like we know, jihad comes in many ways. Bukan hanya bersorak dgn slogan anti Israel atau berangan² nak ke Lubnan angkat senjata lawan Israel. (Remember , i highlighted that word, so please understand what i want to say and ... hey it's my blog so i can type anything i want, rite ?).

Tak taulah kenapa aku banyak sangat fikir. Ada org kata, aku byk sangat pikir walhal benda tu nampak macam tak masuk dalam hal-hal yang aku patut pikir. Bukan apa, Im just looking at one thing from a different point of view, from different side, from different angle.

Oklah ... nak balik. Dah byk hari aku balik lambat.

No comments: