Sunday, December 19, 2010

Cerita Pendek

Haritu.

Gua minum dengan Pendek, sahabat lama gua yang kebetulan gua jumpa masa gua pergi mesyuarat di KL. Tak perlu dinyatakan nama sebenar beliau. Cukup gua sebut nama penanya, Pendek.

Di kedai mamak, kami berbual panjang, sambil disulami kepulan Salem Menthol kepunyaan Pendek dan Benson gua punya yang diberitakan mengandungi 4000 jenis racun termasuk racun tikus. Dulu Pendek tak merokok. Kalau merokok pun sepam dua saja dan lepas tu dia musti batuk-batuk sambil menyumpah kawan-kawan yang merokok. Tapi semenjak harga rokok naik mencanak, dia makin ligat.

Makanan sampai. Pendek memesan Megi Goreng telur mata takde taugeh dan teh ais. Laju saja Pendek menyuap Megi Goreng bertelur mata tak bertaugeh macam dah 12 hari tak makan. Memang Pendek tak suka taugeh. Dan gua, cukup sekadar kopi Larat tarik taruk susu sikit dan dua set roti bakar. Gua dah makan sebelum tu.

Sambil menyuap, kami berbual lagi. Dan entah apahalnya, tiba-tiba mulut neraka gua terpancul satu soalan. Pendek masih lagi menyuap.

"Pendek. Gua ada benda nak tanya." kata gua.

"Hmmm apa dia" jawab dia, pendek. Macam nama penanya jugak. Mulutnya masih penuh dengan Megi Goreng telur mata takde taugeh. Huduh sungguh rupanya bercakap sambil makan ni.

"Gua musykil ..." tergantung ayat gua.

"Hmmmm!!!??" Pendek tak paham.

"Apesal orang panggil lu Pendek?"

Suasana terus hening. Hanya hiruk pikuk macha mengambil order kedengaran. Pendek berenti suap Megi Goreng bertelur mata takde taugeh. Dia amik tisu lalu terus dikesat bibirnya yang berminyak. Ada baki beberapa urat Megi yang bersisa di dalam pinggan. Pendek tolak pinggan ke tepi, capai gelas dan terus sedut teh ais yang berbaki setengah gelas.

Gua diam melihat Pendek.

Pendek capai Salem Menthol lalu terus dicucuh. Disedutnya produk beracun tu dalam-dalam bagai mahu membunuh diri. Dia tengok gua. Macam nak telan gua saja gayanya. Mungkin dengan gaya macam tu, dia lagi bersantai. Dia lagi relaks. Gua biar saja Pendek relaks.

Slow-slow, dengan gaya macho, Pendek menjawab.

"Ko ni dah lama tak makan penampar agaknye"

No comments: