Friday, May 7, 2010

Cerita hari ibu .....

Suatu hari. Panggung Kapitol Kangaq menjadi saksi. Tahun 1992.

Penonton kusyuk menonton Sofea Jane. Berkemban. Seksi.

Penonton kusyuk melihat aksi Nasir Bilal Khan, yang melakonkan watak suami bodoh dan dayus akibat penangan nasik kangkang.

Suasana sunyi sepi. Hening. Hanya suara dari filem "Perempuan, Isteri dan ..." yang kedengaran. Gua pun turut sama terpaku. Terpesona. Bukan dengan jalan cerita, tapi lebih kepada kejelitaan Sofea Jane.

Tiba-tiba.

Ada satu "spesel effect" mencelah. Jeritan kuat. Memecah dan menggegarkan panggung Kapitol. Nampak 2 susuk tubuh manusia. Berjalan dari baris ke baris mencari seseorang, atau lebih tepat, mencari gua. Dua susuk badan yang amat gua kenal. Dua jeritan suara yang amat gua ingat.

Penonton lain dah mula marah dengan spesel effect tak diundang ni. Ada yang dah maki-maki kerana tumpuan mereka terganggu. Dan dua susuk tubuh itu tak peduli. Mereka terus mencari.

"YUSMANNNNNN !!!!!!!!"

"YUSMANNNNNNNNNNNNN !!!!!!"

"YUSMANNNNNNN ......... BALIKKKKKK !!!!!!!"

"SAPA AJAQ HANG MAI TENGOK CERITA LAGU Ni???? BALIKKKKKKKK !!!!"

Garang. Dan keras sekali suara itu. Takutnya gua masa tu, tuhan saja yang tau.

Itulah suara abah dan arwah mama. Rupanya depa lalu depan wayang Kapitol dan nampak poster "NOW SHOWING" cerita "Perempuan, Isteri dan ...". Apa lagi, terus meluru la dua-dua tu masuk dalam wayang.

Untuk pengetahuan semua, gua memang suka tengok wayang. Sedari darjah 3 gua dah p tengok wayang. Gua p tengok wayang haritu pun dengan keizinan depa berdua. CUMANYA, kali ni depa terlupa/terlepas pandang nak tanya cerita apa. Selalunya depa dah "screening" dulu segala maklumat sebelum bagi kebenaran.

Nak p dengan sapa? Sapa kawan? Anak sapa? Pukoi berapa nak balik? Cerita apa?

Itu semua soalan yang membuktikan perbezaan ibu bapa dulu dan ibu bapa sekarang. Semua dia tanya. Ibu bapa sekarang, anak umoq 15 tahun curik² bawak naik kereta sampai pukol 2 pagi pun depa tak tau. Tapi tak malu mengaku "mengenali" anak depa. Haihhhh.

Ok.Berbalik pada kisah di panggung Kapitol tadi.

Sudahnya, lepas lebih kurang 15 minit. Dua susuk tubuh tu pun keluaq panggung. Tak jumpa gua. Sebab panggung kan gelap. Memang la tak jumpa. Tapi siap la gua sat lagi.

Macam mana pun gua tetap kena balik ke rumah. Jadi habuan yang menanti adalah di rumah. Libasan rotan ke betis tanpa belas kasihan oleh abah dan bebelan maut memecah telinga adalah pengajaran berguna supaya gua jangan "dok gatai tak ketahuan sangat".

Itulah antara kenangan terindah gua dgn arwah mama. Tadak makbapak rasanya yang "kepung" anak dia sampai lagu tu. Bayangkan dia boleh masuk dalam wayang cari gua dalam tu semata-mata tak mau anak dia tengok cerita "yang bukan-bukan".

Tapi tu la. Tanpa kepungan, jagaan, libasan, bebelan dan segala macam tindakan, gua tak rasa gua boleh jadi manusia seperti sekarang. Walaupun garang, mama dan abah adalah manusia yang bertanggungjawab didik gua adik beradik. Walaupun garang, mama dan abah tak pernah abaikan kami. Kalu cuti, mesti bawak jalan-jalan tak kira la p Penang ka, p Kola Lumpur ka. Kalu gua teringin sangat nak makan Kentaki, abah sanggup bawak kami ke Aloq Staq untuk bagi kami makan sebab Kentaki masa tu tadak di Perlih. Tapi bab disiplin, tadak tolak ansoq.

Terima kasih mama dan abah. Selamat hari ibu buat arwah mama dan selamat hari bapa buat abah. Along sayang semua, mama dan abah.

2 comments:

Hany FF said...

suka dengan ceghita ni.
:) semoga Allah merahmati Toklang di sana.

tu dia, kecik2 dah pi panggung no! heheh. la dah tak dakkan Kapitol tu?

Hambali ® said...

Amin. Moga dia tenang kat sana.

La ni, tiap kali lalu Kapitol, musti bergenag ayaq mata teringat insiden tu.:)

Memang kami suka tengok wayang.