Thursday, May 20, 2010

Cerita Gomos

Dulu (sampai sekarang), gua selalu merungut. Kenapa la gua ni lebat sangat berjambang. 3-4 hari kalau tak shave, alamatnya berjambangla seluruh muka. Rimas.

Gua mula dilanda aura kejambangan ini selepas sekolah. Lebat. Macam-macam stail jambang gua dah buat. Walaupun ditrim, gua tetap rimas kerana jambang yang ditrim dengan penuh teliti tu cepat sangat hilang "sengatnye" dek kerana kadar pertumbuhannya yang terlalu cepat.

Paling lambat pun, 2 hari gua mesti kena shave seluruh muka. Kalao tak, jadi ala-ala Tom Hanks dalam cerita-apa-tah-gua-lupa-tajuknya. Ala yang dia tersesat/terkandas di satu pulau tu. Habis berbulu satu badan.



Gua pernah tanya doktor/tabib cina/dukun/farmasi tentang cara-cara nak mengurangkan penumbuhan jangguut/jambang ni tapi jawapan yang diberi adalah kurang memuaskan. Dan seperti biasa, alasan gua hendak menghilangkan segala bulu-bulu jambang secara kekal ini adalah hanya kerana satu alasan. Gua rimas.

Perasaan itu kekal. Sampaila lepas kahwin. Dan ada anak.

Selepas kahwin dan ada anak-anak. Baru gua sedar. Rupa-rupanya, Allah Taala ni memang dah tetapkan yang setiap kejadian tu ada hikmahnya. Tanpa gua sedari, Dia jadikan jambang itu sebagai medium untuk tempat anak-anak bermanja.

Anak-anak gua, baik Qaseh ataupun Thaqif suka sangat gosok tapak tangan derang kat dagu gua. Malam-malam pulak sebelum tido, gua suka gomos muka gua ( yang hensem) berjambang ni ke badan diaorang. Lepas tu gelak-gelak dek kegelian. Sebab tu gua suka gomos budak-budak ni.

Mungkin bulu-bulu halus yang tumbuh itu memberi hiburan pada diaorang. Mungkin bulu-bulu halus itu memberi ketenangan dan dia orang rasa selamat diaorang bila berada di samping gua. Dan mungkin bulu-bulu halus di muka (kacak) gua itu Allah jadikan adalah alat mengurangkan tekanan hidup gua apabila mendengar anak-anak ketawa semasa menyentuhnya.

Serius gua tak pernah terpikir perkara tu selama ni. Betapa Allah cukup berkuasa dalam setiap kejadian.

Memang apa Allah bagi kat kita semuanya tak terduga. Maha Suci Allah.

3 comments:

Hazwani said...

dulu kami pon suke main jambang ayh tym baru tumbuh tu... menimbulkan kemesraan dan boleh buat ketawa.. :) kenangan manis sume tu..

Anonymous said...

Salam...

Sorry naa... bila tgk gambaq hang aku teringat kat balagas ka apa ntah nama dia... watak orang jahat dlm citer 6 jahanam. Citer P.Ramlee tu...

No heart feeling naaa... :p

Hambali ® said...

Wani: hehe

Enche Anon: chesss haha