Tuesday, June 10, 2008

Minyak Naik woho Minyak Naik .... Dara(h) Pun Naik

Salam semua.
Mahalo.

Selamat berpesta. Pesta apa ? Pesta "Bi-N" la. Bukan Bi-N yang tula. Ini baik punya Bi-N. Barang Naik.

Hoh. Barang Naik ka? Bila Naik? -Baru Naik. Berapa Naik? -Banyak Naik.

Kami takmau nak komen apa dah pasai benda ni. Banyak yang diulas pasal isu ni. Anda boleh membacanya di sini, sini dan juga sini. Juga perbandingan nilai RM1 di Malaysia oleh Pak Bakaq Penarik Beca di sini.

Tak dilupakan, turut diuar-uarkan yang elaun depa ni akan dikurangkan melalui satu berita di sini. Hoh boleh tahan elaun dia. Tu baru elaun keraian.

Ah biasalah minyak naik. Kan minyak satu dunia tengah naik la ni. Lagipun harga masih rendah dibandingkan dengan negara BUKAN PENGELUAR minyak lain macam Singapora.

Dan macam biasa juga, bila ada pengumuman minyak naik harga, maka rakyat akan berpusu-pusu (baca: Panik) menyerbu stesen minyak untuk mengisi penuh tangki. Diharap supaya pengisian itu hendaknya bertahanlah sehingga ke anak cucu. Amin.

Dan macam biasa lagi, seruan bahawa kenaikan ini hanyalah sedikit dan tidak menjejaskan penduduk berpendapatan rendah pun berkumandang. Serta tidak lupa seruan supaya KITA RAKYAT MARHAIN DAN HINA INI mengubah cara hidup. Dah dok elok pakai baju, la ni rakyat disuruh tukaq pakai cawat dan pastikan dibuat dari daun untuk lebih jimat. Nak lagi jimat, bleh guna plastik lebihan lepas membeli barang. Ataupun kertas lebihan bungkuih ikan. Tapi kena cari hat yang tadak darah ikan. Satlagi kot depa kata tu darah lain pulak. He he.

Dan macam biasa, "ugutan bunuh dan cincang" terhadap peniaga yang menaikkan harga barang tanpa sebab yang munasabah akan bergema di mana peniaga yang didapati menaikkan harga barang selepas kenaikan harga minyak akan disula, tangannya dikudungkan, dibuang negeri, disebat di khalayak ramai serta dicabut giginya dengan playa sambil dipertontonkan secara langsung di TV (khayalan semata-mata).

Dan macam biasa, selepas beberapa minggu isu ini dok main di TV, maka rakyat akan lupa dan meneruskan hidup sambil berkata "apa nak buat, kita tetap kena bayar" sambil tangan tetap memilih (baca: memangkah) depa-depa tu. La la la.

Okeh. Cukup-cukupla tu.

Kami nak cerita.

Kami ke negara jiran tempoh hari. Negara Gajah Putih. Di Malaysia pun banyak Gajah Putih. Bukan Negara tapi projek Gajah Putih la. Ada yang besaq gajahnya, tak kurang yang kecik.

Owh ya. Sebelum tu. Buat yang bertanya kenapa kami jalan-jalan walaupun minyak naik? Kita kena ubah gaya hidup. Buat pengetahuan semua ya, kami p sana sebelum minyak naik. Tup-tup balik dah naik. Lagi la haru. Terduduk den dibueknyo.

Kita lupakanlah (?) hal minyak ni sat. Dok sembang pasai minyak ni, darah pun naik. Ha ... ni dipamerkanlah serba sedikit ke gambar2 ke sana untuk tatapan semua. Again, i'll let the pictures do the talking.



Disambut oleh hantu siam di airport.



Kuat gajah ni. Kami pun kena lambung.



Tomoi Siam. (Tomoi aaa .... bukan Gomoi). Live punya ni.



Tut tut. Series tinggai setengah nyawa naik menatang ni.
Drebar dia bawak laju nak mampuih. Siap mencilok-cilok lagi.



Wooho !



What now? I've given u a 100% commitment already.



Ni awat dok boh gambaq signboard jamban pulak?



Ni ha jamban dia ... memang cantik pun.



Hiasan dalaman tandas.
Makcik di depan cermin itu adalah cleaner, ok??



Membaca peta (atau surat wasiat) sebelum menaiki bot menyusuri Sg. Chao Phraya



Atas bot penumpang. Di tengah Sungai Chao Phraya sebelum ...



.... kami menyedari rupa-rupanya bot tu sebenaqnya dibawak oleh sorang budak.
Astaga.



Wat Arun (Arun bermaksud Awal Pagi / Subuh) dari Sg. Chao Phraya.



Tersampuk histeria di Wat Arun.



Peniaga bersampan di Chao Phraya.
Menjual Kraftangan/Cenderahati/Cenderamata/Cenderakaki.



Salah satu pengubat stress dan migrain (kaedah rawatan ala Thai)



Depan papan tanda Kafe Batu Keras di Pattaya
Setakat amik gambaq kat papan tanda saja. Tak masuk pun.



Brader juai anak patung / teddy bear. Macam-macam bear ada.



Betapa serabutnya pendawaian letrik depa
Seserabut itulah juga memikirkan letrik yang akan naik di Malaysia nanti



Jeng jeng jeng
Tengok kami jumpa di Bangkok.
Harga minyak bukan ukuran, sokongan kami sepanjang zaman
Penimbang Zaman Purba dengan latar belakang HIJAU?
Mungkin Tok Mudin boleh komen
He He



Bendera Thailand dan Bendera Raja (Kuning)
di tengah-tengah adalah lambang diRaja (Amblem kot kata orang putih)


Satu benda yang kami sangat kagum ialah kasih dan sayangnya rakyat Thailand pada raja depa ni. Setiap isnin depa akan pakai secara sukarela (bukan diwajibkan) t-shirt kuning yang ada amblem diRaja di baju mereka sebagai tanda sokongan dan kasih mereka pada raja.

Punyala patriotik hinggakan ada satu petang tu, dalam pukoi 6.00 petang (Thailand) dalam kalut-kalut orang lalu lalang tiba2 kami dapati suma org tercegat berdiri di kawasan hotel. Rupa-rupanya waktu tu lagu kebangsaan depa sedang dimainkan di TV dan semua orang mesti berdiri menghormati lagu kebangsaan. Kecuali la yang tengah bawah kereta ka, moto ka, kalau berdiri juga mampuih la.

Hanya kita saja yang panggil raja kita natang !.

Semoga berjumpa lagi. Sekian entry untuk kali ini. Juuh berjalan, luas pandangan, terbuka minda. Insyallah.

Assalamualaikum !

8 comments:

rumet said...

ubahla gaya hidup.. dari elok2 cari rezeki halal... jom kita ubah jadi perompak...

Farul said...

Kami.. kami kami... nampak muka ko sorang je dalam gambar tu sme? Kalau pergi solo macam nak join cipok je next time?

mudin001 said...

Smey, kalau bendera PAS tukar jadi macam yang dalam gambar tu.... aku mufaraqah!

:)

Anonymous said...

amboi..jelesnya along p bangkok!!

+cheeps+ said...

Ko ingat ko sorg leh gi Pattaya?

sheera said...

wahahaha..

aku paling suka part hang tak tau driver bot seorang yg kecil comel.. kalo tau mesti tobat tak naik. teringat masa kita pi pulau sembilan ke hapa ntah kat pangkor tuu.. hikhik..

disa said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

日月神教-任我行 said...

成人論壇,080聊天室,080苗栗人,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人電影,成人遊戲,成人文學,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,正妹牆