Wednesday, July 18, 2007

Harimau Sekolah / Hari-hari Mau

Logo yang sesuai Untuk pasukan Harimau Sekolah


Minggu ni, kita dikejutkan dengan berita satu pasukan yang dulu cukup gah seantero asia dan pernah digelar Harimau Malaya. Tapi tu dulu. 20-30 tahun dulu. Zaman di mana rambut masih ala-ala afro, rock kapak, badan suma slim berbaju yenki berkasut highcut (tak percaya tgk cerita Ali Setan dan Gila-gila Remaja). Zaman di mana orang yang ada discman disalahanggap sebagai anak MB atau Menteri kerana discman masa tu cukup susah cari dan sangat mahal. Zaman di mana kita masih belum tau apa itu blog, internet, YM dan segalanya. Zaman yang masih belum ada highway PLUS dan Jambatan Pulau Pinang jauh sekali KLCC yang ketika itu masih lagi tempat lumba kuda. NTV7, CHannel 9, Astro suma tu jauh sekali. Dan di zaman tu jugak orang masih kenal Ramlah Ram, Rohana Jalil, Zaiton Sameon, Ziela Jalil, Mr Os, Accapan, Dayangku Intan dan ramai lagilah yang seangkatan dan sekapal dengannya.

Masa kian berubah.

Dari pada radio sebesar peti ais yang diusung di atas bahu ke hulu ke hilir, beralih kepada walman, dan kini MP3 player. Daripada hp yang hanya bunyi kring kring kepada segala macam jenis ringtone dan sebagainya, selaras dengan peredaran masa. Accapan dan Mr Os pun pelan pelan diganti dengan Senario. Macam macam perubahan dalam tempoh beberapa tahun ni.

Perkembangan terkini skuad Harimau Malaya juga tidak ketinggalan. Perginya lapis generasi Afro, kini diganti dengan generasi baru, generasi-X katanya. Tidak dilupakan, boot terkini, design bolasepak tu sendiri, jersi terkini, oh tak lupa juga rambut terkini (?). Namun Harimau Malaya rupa-rupanya mengalami kejutan yang teramat selaras dengan perubahan masa ini. Dari satu pasukan yang dulu digelar Harimau Malaya, selepas mengalami perubahan demi perubahan, kini sudah bertukar menjadi skuad Harimau Sekolah (remember P Ramlee? Labu Labi; Harimau Sekolah yg pandai bagi salam). Ngauman yang diharapkan dari sang harimau rupa-rupanya sudah bertukar menjadi bisikan manja umpama sepasang suami isteri di dalam kelambu di malam Jumaat menantikan detik untuk bersatu (hari-hari mau).

Cis p jahanam la F*M musibat.

Jenih muka tatau malu semua. Dah terang-terang melingkup pun tamau berambuih lagi.

1 comment:

wansalleh said...

ya ka hari-hari mau yusman... kalau gitu mampuih la bini bila dapat laki macam tu.. hehehe... bukan tak boleh tapi tak larat la.. tapi skuad harimau kita kena tukaq nama jadi skuad 'haram tak mau'.