Thursday, April 12, 2007

Anak kecil main api ....

Berada di sebuah negara atau tempat yang baru tentulah satu memberi kita satu pengalaman baru. Same goes to me. Sama ada pengalaman tu pahit or not, itu biasala. Cuma bagi aku, berada di Pulau Mutiara ni dan dikelilingi orang-orang yang budayanya, pertuturannya, pegangannya dan segalanya sama sekali berlainan menyebabkan aku terasa yang aku bukan di "tanahair" aku dan sekaligus membuatkan aku teringat bait-bait sebuah lagu.

Lagu ni lagu sedih.
Lagu ni lagu ratapan org yang kehilangan haknya akibat lalai dan leka.
Lagu yang bagi sesetengah orang cukup sensitif tapi bagi aku lagu ni dalam maknanya.

Aku tak mau jadi sesetengah orang yang menyalahkan orang lain atas kehilangan "tanah kita" tapi bagi aku, kita sendiri yang patut muhasabah diri dan kelemahan kita. Bagi aku, kalau kita kuat, orang tak boleh amik hak kita, no matter what it is. Ni bila dah terlepaih, baru nak menangis tak berlagu.

Masa tu,
baru kita nak merataplah,
nak merayulah,
nak mengamuklah,
nak marahlah,
nak angin la,
tapi nak buat apa dah kalo benda dah terlepas.

Sama-sama kita renungkan la nasib kita di tempat yang kita panggil "tanah kita". Kita lemah bukan sebab orang lain kuat tapi kita sebab kita sendiri yang lemah.

Tapi tula, dengan apa yang dok jadi kat Malaysia lately ni, aku selalu berdoa supaya generasi aku ni tak akan mengulangi lagi segala apa kesilapan yang Tok Nenek kami dah buat suatu masa dulu kerana generasi kami ni lah yang bakal mencorak masa depan umat di "tanah kita".

Betoi aku ni suka melawak dan tak serius, tapi ada masa kita kena tengok jugak hal yang serius mcm ni ....


Warisan

Anak kecil main api,
Terbakar hatinya yang sepi,
Air mata darah bercampur keringat,
Bumi dipijak milik orang.

Nenek moyang kaya raya,
Tergadai seluruh harta benda,
Akibat sengketa sesamalah kita,
Cinta lenyap di arus zaman.

Indahnya bumi kita ini,
Warisan berkurun lamanya,
Hasil mengalir ke tangan yang lain,
Peribumi merintih sendiri.

Kita rumpun bangsa Melayu,
Menganut agama yang suci,
Semangat bangsa berlandaskan Islam,
Teras capai kemerdekaan.

Masa depan sungguh kelam,
Kan lenyap peristiwa semalam,
Tertutuplah hati terkunci mati,
Maruah peribadi dah hilang.

Kini kita cuma tinggal kuasa,
Yang akan menentukan bangsa,
Bersatulah hati, bersama berbakti,
Pulih kembali harga diri.

Kita sudah tiada masa,
Bangunlah dengan gagah perkasa,
Janganlah terlalai teruskan usaha,
Melayu kan gagah di nusantara.

8 comments:

Anonymous said...

lagu ni brainwash BTN je. takde maksud apa pun.

Anonymous said...

bagi orang yang hati keras memang la lagu ni takde maksud

Iskandar said...

Salam, saya juga perantau di negeri sendiri. Sedih bila berurusan dgn bangsa sendiri yang jauh ketinggalan dlm etika kerja. Bila ditegur, mudah terasa, namun tiada sikap ingin memperbaiki kelemahan diri. Wahai bangsaku... gunalah Islam sbg etika kerja, bukan sekadar kopiah, masjid dan ceramah saja, nescaya kita mampu berjaya.

eLLy said...

lgu ni btol2 bri mkdud yg mndalam terhadp dri kite..klo kte btol2 hyati lgu ni...mmg sdey...lgu ni btol2 menaikkn smgt sy utk cbe pertnkn ngre kite...

LiSaSuKe's said...

lagu ni sangat menyentuh hati (bagi saya sendiri)

sedikit sebanyak menyedarkan diri bahawa kalo tak mula dari skrg, sampai bila pun akan dipijak2...

Anonymous said...

skilas pandang lirik2 lagu ini dah tau maksud yg mendalam..... orang yang hati keras, yang ada perasaan semangat juang terbalik sahaja. tidak faham akan lirik2 lagu ini.

Anonymous said...

aku sokong ko..ape yg ko ckp tu seme betul..tanah ini tanah kita..tanah melayu..idealogi politik berbeza tu bukan alasan kite xnk pertahankan tanah kite..tanah ini warisan nenek moyang kite..sedih die tgk kite gadaikan tanah melayu kita, tanah yang dipijak milik orang..

"Melayu akan gagah nusantara"

syahrul izzuan said...

bangla je kata lagu ni tak de maksud..