Tuesday, July 24, 2012

Posa dah no ...

Dekat sebulan tak berupdate. Gua tadak idea. Terus terang cakap. Writer's block.

Bagi yang berposa, selamat berposa.

Dah 4 hari kita berposa. Haritu ahad lepas, gua balik kota indra kayangan. Berbuka bersama abag dan adik-adik. Gua pusing2 sekitar stadium utama, tapak pasar ramadan seperti tahun-tahun sudah. Gua nak cari makanan org perlis.

Sayang. Bagi gua, pasar ramadan kali ini, adalah amat menghampakan. Gagal.

Pertama. Banyak muka-muka baru. Kuali masih berkilat, tanda baru berniaga 2 hari. Ya mungkin as time goes by, banyak otai2 dah pencen. Pencen tak berganti. Jadi keluarlah muka-muka baru datang berniaga. Bagus berniaga ni.

Kedua: Bazar Ramadan kali ni juga gua rasa bertemakan ayam. Tema "Ayam Percik" agaknya dipilih sebagai tema pasar Ramadan kali ni. Bersepah-sepah ayam percik di sini yang mana semestinya tak semua yang sedap.

Gua pusing, gua pusing akhirnya terjumpa yang dihajati.

Apa gua dapat? Gua beli nasi ulam. Dijual oleh makcik otai. Ini gerai lama. Sejak dulu sampai sekarang ada saja gerai ni masa bulan posa. Dari harga dia seringgit sampai sekarang dah naik 3 ringgit. Nasi ulam ni berbeza dgn nasi kerabu. Nasi kerabu ada pakai kobis dan ada lauk (daging bakar etc etc) tapi nasi ulam tak.



Nasi ulam betoi-betoi pakai ulam. Daun seperti daun mengkudu, daun sekentut, daun putat, daun selom, bawang merah sikit serta ikan kering/ikan haruan/ikan masin yang dikisar/ditumbuk halus semuanya digaul sekali dalam nasi putih. Nasi yang digaul dgn ulam ni kemudian dimakan dgn sayoq keladi atau asam pedas keladi. Sapa-sapa nak beli lauk tambah dipersilakan la. Gua cuma beli gulai daging batang pisang sebagai tambah. CUkup umph. Bukak posa sampai 2 pinggan nasi.

Gua juga sempat beli "Pek Nga", satu lagi makanan tradisi perlis. Pek nga ni pendek kata lempeng. Cuma sekarn ni dah dipelbagaikan perasanya. Dulu Pek Nga mmg kosong. Sekarang ada macam-macam perasa. Dicicah dengan kuah daging atau dicicah dgn kuah durian atau juga dimakan begitu sahaja. Ianya tak menjadi halangan.



Ha tu saja la 2 menu tradisi gua jumpa. Gulai batang pisang ada jugak tapi lupa nak amik gambaq. ok tu ok tapi kurang umph sikit sebab pakai dapoq gas. Kalo dia pakai dapoq kayu lagi la best.

No comments: