Tuesday, March 20, 2012

Cerita Cinta Yang Bodoh.

Semalam. Gua ubah selera sikit masa makan tengah hari. Gua jemu makan nasi. Jadi gua makan MekDi di Perangin Mall, Penang.

Gua order, gua ambil makanan, gua gerak ke tempat sos. Sepiring kecil sos beserta serbuk lada gua ambil. Dan gua gerak perlahan-lahan mencari tempat duduk. Amat susah mencari tempat duduk di restoran MekDi masa makan tengah hari dan fakta ini juga amat relevan jika ada pihak yang ingin membuat kajian tentang mengapa rakyat malaysia obes, termasuklah gua.

Gua dapat tempat duduk di belakang satu kapel. Bayangkan ini. Kapel tersebut sedang duduk secara bertentangan antara mereka. Yang balak duduk mengadap aweknya. Gua duduk di belakang si Awek dan menghadap ke arah mereka. Maknanya, gua duduk menghadap belakang si awek (mukanya terlindung) tetapi gua dapat tengok dengan jelas wajah balaknya. Nampak? Boleh bayangkan?.

Slow-slow gua bukak bungkusan MekDi gua. Dabel McCiken. Baru bikin. Baru balut. Bukan yang dah tersidai di kaunter. Gua demand gua nak yang baru. Memang gua lapar. Gua lapar sebab pagi gua hanya makan roti sekaya dan secawan kopi. Gua taruk sos dan serbuk lada. Tangan digerak perlahan ke mulut. Gua mula menyuap. Dan gua tak peduli kapel tu sampai la masa gua tengah suap kentang goreng, gua terdengar perbualan mereka. Perbualan yang bagi gua, seolah-olah MekDi tu tempat bapak dia. Atau pun mungkin nak tunjukkan yang "Hey aku ada balak, ok??"

Lebih kurang gini la.

Awek: Awak, cuba awak try ni ...

Balak: Apa ni?

Awek: Ni ha ... fries cecah dengan ais krim sundae. Sedap tau. Tengok ujung belah ni i cicahkan sos, belah ujung ni i cicah sundae. Cuba la.

Balak: Tak maula. Apa makan pelik-pelik2 ni. (Gua nampak muka dia tak selesa.)

Awek: Ala try la dulu.

Balak: Orang kata tak mau, tak maula. Tak paham2?

Awek: Kalau awak tak cuba, i tak mau sayang awak lagi (dengan suara yang mengada sampai satu marhalah boleh dengaq)

Balak: Ha ye la ye la. (makan sambil tengok kiri kanan kemalu-maluan)

Awek: Ha macam tu la. (sambil menyuap ke mulut balak malang itu)

Gua bangun. MekCiken dan selesai. Kentang goreng dah selesai. Air gua belum habis tapi capai bawak keluar. Gua rasa nak muntah. Bukan sebab makan banyak tapi sebab gua rasa macam nak tampaq saja orang bangang macam ni di dunia.

Betul orang cakap. Cinta (terutamanya sebelum kahwin) memang boleh menjadikan manusia bodoh. Tak kira laki pompuan. Gua rasa, kalo awek tu suruh balak dia makan burger tapi gantikan daging dengan belacan sekeping pun dia akan makan.

Ah gi mampusla. Yang pasti gua kenyang.

4 comments:

tasekM said...

kah kah.

penangan chenta!


.

nifalnin... said...

hahahahha...

sebelum kawen boleh la ikut
lps kawen tgk... ikut ka dak???
hahahhahaha...

Hambali ® said...

Kak Tas/Pn Nifal: Ntah2 kalo dengan gua, silap2 awek tu dah kena simbah dengan sos

Hambali ® said...
This comment has been removed by the author.