Friday, October 1, 2010

Cerita ceriti


Haritu, di KL.

Gua sempat menonton teater muzikal mahathir atau tok det kata orang utara di istana budaya. Gua p dengan munir dan halim, 2 orang peminat teater tegar. Terima kasih pada rakan 334, Chen yang telah membantu mendapatkan tempat duduk spesel bagi kami bertiga. Nanti kami p lagi no.

Sebagai bukan orang seni dan bukan orang teater macam orang lain yang poyo hebat di bidang teater, semestinya ulasan gua bukanlah ulasan berebentuk seni. Gua tak layak menilai dari sudut seni macam orang-orang lain yang kononnya lebih seni dari gua. Tapi gua tak kisah. Ini pandangan pribadi gua.

Gua rasa teater ni biasa saja. Semuanya ok termasuklah pembawaan watak siti hasmah oleh erra dan tok det semasa remaja oleh zizan nin serta tak lupa watak ayah tok det oleh jalaludin hasan (beras jasmin super 5). Watak zaibo pun ok.


OK OK. Dah erra nak amik gambar dgn gua. Ha amikla.

Pendek kata, hampir kesemuanya oklah kecuali penghayatan "loghat Kedah" oleh pelakon utama terutamanya pembawa watak tok det semasa dewasa oleh Esma Daniel. Pendapat gua, banyak lagi homework dari segi dialog perlu diperkemaskan oleh dia agar loghat Kedah yang dibawa itu bukan berbunyi macam loghat Indon. Itu saja yang spoil mood gua.

Ada yang skeptikal dgn pandangan gua.

"Diaorang bukan orang Kedah, so lu tak bolehla expect diaorang buleh cakap loghat Kedah yang "piau" (betul-betul kaw).", itu komen member gua bila dengar ulasan gua.

Mungkin esma daniel boleh tanya zizan nin macam mana nak asah lidah bagi bunyi macam orang Kedah. Dia pun bukan kedah. Dia asai Tanjung Rambutan, Perak. Loghat dia pun tadakla perfect 100% tapi bunyi tu takla macam indon yang bersepah di Komtar ni ha.

Apa-apa pun, semua dipersilakan menonton dan memberi ulasan. 4 Oktober ni last tau!

5 comments:

Anonymous said...

ko orang perlis apehal kepoh plak

X-weatherman said...

sukati dia laa nak kepoh..dah blog dia..

rumet said...

muka ganas tapi pegi tengok teater???? gila gay!!

Hambali ® said...

encik/cik/puan: terima kasih.

Suwod: Biarla. Dia kurang kasih sayang agaknya. Maybe dulu mak dia jalang, masa banyak dihabis dgn mengangkang so tak sempat bagi didikan masa kecik. Tu bila besaq jadi macam tu.

Rumet: Gay tu hang. Sekolah pun dah sekolah gay hehe

nifalnin... said...

sy dah pi dah.. ahaks... seronok ms zaman muda mudi.. dok pi tuisyen pdhal lepak kat taman... hahahah.. tp bile dah ujung2 tu cam boring lar... siap lelap 5 minit dlm tu... heheheh...